elif ا
|
1
|
Ha ح
|
8
|
sin س
|
60
|
te ت
|
400
|
be ب
|
2
|
Tı ط
|
9
|
`ayn ع
|
70
|
peltek se ث
|
500
|
cim ج
|
3
|
yâ ي
|
10
|
fe ف
|
80
|
Hı خ
|
600
|
dal د
|
4
|
kef ك
|
20
|
Sad ص
|
90
|
zel ذ
|
700
|
he ه
|
5
|
lâm ل
|
30
|
kaf ق
|
100
|
Dad ض
|
800
|
vav و
|
6
|
mim م
|
40
|
ra ر
|
200
|
Zı ظ
|
900
|
ze ز
|
7
|
nun ن
|
50
|
şın ش
|
300
|
ğayn غ
|
1000
|
Ebced hesabı, Ebced rakamlarını yani alfabetik bir sayı sistemi kullanılarak, kelimelerin sayısal değerini hesaplanmasıdır. Arap alfabesinin eski sıralanışından (elif, ba, cim, dal) ilk dört harfinin okunuşlarıyla (E-B-Ce-D) elde edilmiş bir kelimedir. Arap alfabesi ile yazılan bir yazıdaki harflerin sayısal değerlerinden (cifr) tarih bilgisi gibi gizlenmiş bilgileri çıkarmaya yönelik çalışma yapanlar da olmuştur. Olayların vukuu zamanının tesbiti için harflere yüklenilen rakamsal değere denilir. Diğer bir tanımı ile bir olayları tarihlendirme için kullanılan ve rakamları harften ibaret olan bir hesaptır. Buna "cümlelerin hesabı" denilmektedir.
Arap ebcedinin İberî ve Aramî alfabesinden alındığına şüphe yoktur.
Ebced hesabını akılda tutmak için bir anlamı olmayan ve Arap alfabesindeki harflerin eski dizilişini hatırlatıcı olarak kullanılan kelimelerden bir cümle oluşturulmuştur: bu 'ebced', 'havvez', 'huttî, 'kelemen', 'sa'fes', 'karaşet', 'sehhaz', 'dazıg' cümlesidir.
Araplar, diğer Sami dilleri bilmedikleri ve Araplıklarıyla övündükleri için ebcedle ilgili söylenen bu sekiz kelimenin menşei hakkında uydurma yorumlara giriştiler. Mesela bu kelimelerden altısının Medyen hükümdarlarından altı kişinin adı yahut altı şeytanın veyahut haftanın günlerinin ismi olduğunu söylerler.
Arap nahivcilerinden "Müberred" ve "Seyrafi" gibi âlimler, bu yorumlarım hurâfe olduğunu, ebcedi oluşturan kelimelerin ecnebi olduğunu söylemişlerdir. Sonraları bu kelimeler muska, vefk gibi şeylerde kullanılmış ve her birine rakamsal bir değer verilmiştir. Yahudilerin Uhud-ı Kadîm tefsirinde bu harfleri bu şekilde kullandıkları görülmektedir.
Bazı yazarlar kitaplarının içindekiler bölümünde veya akrostiş gibi şiir içine tarihleri gizlemek gibi denemeler yapmışlardır.
Ebced, cifr (şifrecilik), gizemcilik genellikle din bilginleri tarafından bazı Kur’an ayetlerine aykırı bulunarak reddedilir ve sapkınlık olarak görülür.
0 yorum:
Yorum Gönder